lauantai 18. helmikuuta 2012

Retkiä ja reissuja

Tapahtumaa on taas ollut viime viikkoina jonkun verran. Nyt rentoudutaan kotona ja nautitaan viimeisistä päivistä Grazissa.

Viime viikolla käytiin tosiaan siellä Hallstattissa espanjalaisvahvistusten kanssa. Keli oli taas vähän huono. Onneksi ei sentään satanut mitään. Hallstatt on varmasti varsin viehättävä kylä aurinkoisella säällä. Tällä hetkellä ei tainnut myöskään olla turistisesonkin huippuaika, kun suurinosa paikoista oli kiinni. Yksi matkamuistomyymälä ja pari ravintolaa olivat auki. Kierrettiin kylä ja ihmeteltiin maisemia. Paluumatkalla ajoimme vaihteeksi Schladmingin kautta.

Hallstatt
Perjantaina vietettiin sitten Henkan synttäreitä. Olin siis kutsunut ihmisiä jo aikaisemmin salaa, mutta enhän mä sitä pystynyt pitään salassa. :D Mukavasti tuli taas väkeä ja oli kiva nähdä vanhoja ja uusia tyyppejä. Kakku onnistui varsin mainiosti Kinuskikissan sokerikakkupohja-ohjeella ilman leivinjauhetta ja kaupastakin löytyi tuoreita espanjalaisia mansikoita. Eli Henkka sai taas mansikkakakun. :)

Vinkki, mitä paketissa saattaa olla
Lauantaina otettiinkin sitten koko päivä rennosti. Ja ilmeisesti niin rennosti, että pääsi tapahtumaan jotain hassua. Päätettiin mennä kihloihin! :) Sormuksien ostoa odotetaan vielä Suomeen ja kihlajaiskahvit on luvassa huhtikuussa. Mutta semmoista sattuu. <3

Sunnuntaina lähdettiinkin taas reissuun kohti Tirolia ja Arlbergin vuoria. Matkalla koukkasimme Innsbruckin kautta ja katselimme kylää lähinnä autosta. Majoitus löytyi Imstin kylästä, josta oli noin 40km tavoitteena oleville vuorille. Maanantaina päätimme mennä St. Antonin rinteisiin. Keli oli varsin passeli. Ei liian kylmä, eikä kuuma. Rinteetkin olivat ihan ok kunnossa. Aurinkokin yritti välillä kurkistella pilvien välistä. Tiistaina ajettiin vähän kauemmas Lechin kylään ja lunta tuli jo heti aamusta alkaen. Se ei oikeastaan menoa hirveästi haitannut. Rinteissä oli aamupäivästä mukavasti tilaa, vaikka eteen ei hirveästi nähnyt. Ilma kuitenkin parani keskipäiväksi ja aurinko taas paistoi vähän. Iltapäivällä jaloissa alkoi tuntua edellisen viikonlopun ja päivän laskut. Päätinkin siis lähteä tutkimaan vähän kylää ja ihmettelemään menoa. Hirveästi siellä olikin ihmisiä. Romanttisen ystävänpäiväillallisen söimme paikallisessa pizzeriassa, joka oli ilmeisesti aika suosittu. Otimme isot pizzat ja se todella olikin iso. Varmaan kaksi kertaa tavallisen lautasen halkaisija. Ja hyvääkin oli.

Ei näihin kyllästy ikinä

Tuttuja rinteessä
Lech
Keskiviikkona pakkasimme kamat ja otimme auton alle ja suuntana oli Saksan puolella olevat kohteet: jo moneen kertaan mainitsema Neuschwasteinin linna sekä Garmisch-Partenkirchen. Lumisade alkoi juuri ennen kuin lähdimme ja se ei sitten loppunutkaan kuin vähän ennen Grazia. Aluksi meidän piti ajaa jonkinasteista alppitietä Saksan puolelle. Aikaisemminkin olemme kokeneet yhdistelämän itävaltalaiset + lunta tiellä = ajetaan max 60km/h ja rekat on jumissa jokaisessa mäessä. Ensimmäisen 70km matkaan menikin varmaan se 1,5h. Pääsimme kuitenkin perille linnalle, jonne huonon sään takia meillä ei ollut suunnitelmissa edes mennä kuin ottamaan valokuvia. Valokuvat saatiin ja toivottavasti palaamme joskus hieman paremmalla säällä. Seuraava etappi oli Keski-Euroopan mäkiviikoilta tuttu G-P. Käytiin tsekkaamassa hyppyrimäki ja tuttujen suomalaisten naamat. Loppumatka olikin sitten tiedossa pelkkää Autobahnia, lähes. Jossain hieman ennen Itävallan rajaa ja Salzburgia meno sitten loppuikin. Ilmeisesti rekat olivat taas jumissa, joten otimme pienen kiertotien ja pääsimme vähillä jonottamisilla, kiitos navigaattorin. Salzburgin ja Linzin välillä ihmettelin tutun paikannimen kylttejä, Steyrermühl. Noh, se olikin tuttu viime kesältä. Siellä on yksi UPM:n paperitehdas. Tulipa sekin nähnyt vilaukselta. Paluumatkaan G-P:stä Graziin 465 kilometriin saattiin tuhrattua 6 tuntia. Motarilla voisi kuitenkin ajaa sitä 130km/h. Eli oli ihan hyvä totutella Suomen matka-aikoihin. :P Ajeltiin suurinpiirtein näin: http://g.co/maps/exu8s

Linna vähän remontissa
Henkka ja mäkiä
Viime päivät ovatkin kuluneet taas pyykätessä ja muissa kotihommissa. Ensi keskiviikon tenttiinkin on jo luettu kaikki materiaalit kertaalleen. Eilen leivoin hiukan laskiaispullia ja pizzaakin. Eli kuivamuonakaappien tyhjennys on myös käynnissä. Tänään käytiin kävelyllä keskustassa ja täällä on ihan kevät. Lunta on hiukan maassa, mutta lämpöasteita oli lähemmä 10 ja aurinko porotti lämpimästi. Ei yhtään tee mieli palata Suomen talveen. Toivottavasti kevät tulisi Suomeen tänä vuonna hieman nopeammin.

Reilu viikko on enää Graz-aikaa jäljellä. Viikolla pitänee edelleen lukea tenttiin ja harrastaa myös hieman shoppailua. Jotain kevät- ja työvaatteita pitää hieman haalia. Ja ehkä parit kengät. :D Parissa tietyssä ravintolassa pitää käydä syömässä ja loppuviikosta pakkailla kamat kasaan. Niin se aika vaan meni. Huh.