perjantai 28. lokakuuta 2011

Vieras Suomesta ja Budapest

Viime viikon keskiviikkona saapui vieraaksemme teekkarikaverimme Opa tutustumaan Graziin sekä oppaaksemme Budapestia varten. Hän on ollut Budapestissa vaihdossa parisen vuotta sitten. Pienten seikkailujen jälkeen Opa saapui Grazin rautatieasemalle. Pieni keskustakierros, kamat kämpille ja syömään ruksipaikkaan (paikka, josta saa esim. pizzaa, täytetään lappu, valitaan pizzan koko ja 4 täytettä, hintaa 3-6e). Tämän jälkeen tutustutimme Opan The Office pubiin ja stammtisch-tunnelmaan. Paikalla oli tosin vähän tuttuja, joten ilta jäi aika laimeaksi. Ja tietysti meidän piti vierailla myös Grazin pelottavammassa hevimörköluolassa, joka tosin keskiviikko-iltana ei oikein päässyt oikeuksiin. Soittivat ne kuitenkin suomalaistakin heviä. :)

Torstaina oli edessä jo pitkään odotettu vierailukohde, Arnold Schwarzenegger museo, joka on Grazin vieressä Thalin kylässä. Museo on tehty Arskan vanhaan kotitaloon ja sieltä löytyi jos jonkimoista tavaraa ja juttua, mm. Arskan sänky, jossa hän on lapsena nukkunut, painoja ja muita kehorakennusvälineitä, Arska-vahanukkeja, elokuvista tuttuja juttuja mm. Conanin miekka, kuvernöörin pöytä yms. Ja miesten vessasta löytyi myös alkuperäinen talon käymälä. Siellä se Arska on tehnyt tarpeensa. :D Pihalla oli myös juuri vähän aika sitten julkistettu pronssipatsas. On se kyllä hieno mies. Muistoksi saimme ilmaiset kahvit Arska museo mukeista, jotka sai viedä kotiin. Tämä on kyllä ehdoton vierailukohde, jos joskus satut Grazissa käymään.

Arskan sänky
Arskan vessa
Vaha-Kuvernööri-Arska
Pronssi-Arska ja kahvikuppi
Käytimme Opaa myös Schlossbergillä, jonne tällä kertaa mentiin Schlossbergbahnilla. Sää oli hiukan sateinen, mutta tulipa käytyä. Syömässä kävimme paikallista ruokaa tarjoavassa Glöckl Bräussa ja söin pitkästä aikaa schnitzelin. Illalla oli  luvassa isot TU Fest -bileet, mutta illan mittaan saimme tietää, että paikka on tupaten täynnä, ettei sinne edes kannata mennä. Menimme sitten Kottulinskyyn, joka osoittautui ihan ok paikaksi. Musiikkikin oli ihan siedettävää.

Perjantaina puolen päivän aikaan lähdimme (minä, Henkka, Atro ja Opa) kohti rautatieasemaa ja ostimme (hiton kalliit) liput Budapestiin (40e/suunta). Halvemmallakin ilmeisesti olisi jostain saanut, mutta ei siinä ollut aikaa miettiä ja olen edelleen pihalla näiden junalippujen hinnoitteluperusteista. Junalla siis Wienin kautta Budapestiin. Matka kesti noin 5h ja 20min. Budapestistä olimme varanneet paikat City Spy Mapin suosittelemasta party-hostellista eli nukkumista ei välttämättä olisi tiedossa. Paikka osoittautui varsin mielenkiintoiseksi, iso sisäpiha, baari (joka tosin ei ollut auki), huone oli ihan ok ja sängyt kerrossänkyjä (ja samassa sängyssä mahtui yllättävän hyvin nukkumaan 2 ihmistä vierekkäin 3 yön ajan.) Samassa huonessa viikonlopun ajan oli yksi meksikolainen, pari jotain tyyppiä ja yksi britti, joka teki baariarvosteluja. Hostellia pyörittivät lähinnä austraalialaiset nuoret, tiedä, miksi he olivat sinne eksyneet. Hostellissa muutenkin oli paljon ausseja ja jenkkejä, joku irkkuporukka ja pari slovenialaista tyttöä. Hostelli oli järkännyt samaiselle illalle pienen risteilyn Tonavaa pitkin, joten otimme tarjouksen vastaan. Ensin tosin kävimme hostellin suosittelemassa kebab-paikassa, ja oli kyllä aivan loistavaa kebab-ateria alle 5 eurolla. Pienet kaupathan Budapestissä saattaa olla auki 0-24, joten kävimme ostamassa vähän aamupalaa ja jokusen juotavan (parin euron skumppapullon yms.).

Hostelli päivänvalossa
Hostelli iltavalossa
Baari tosin oli remontissa
Risteily alkoi tervetuliaisoluilla ja laivalta sai ostaa lisää olutta ja skumppaa edulliseen hintaan. Hienointa risteilyssä oli kuitenkin maisemat. Ulkona oli jo pimeää ja kaikki tärkeimmät kohteet oli valaistu hienosti. Näimme siis tärkeimmät kohteet jo ensimmäisenä iltana ja Opa kertoi tarinoita vaihtoajalta. Laiva pysähtyi yhden suositun baarin viereen, joka oli rakennettu vanhan neuvostoaikaisen sotalaivan päälle. Nimi viittasi tähän laivaan, A-38. Paikka oli tosin kyseisenä iltana aika discohelvetti, mutta ilmeisesti paikassa järjestetään myös paljon keikkoja. Noh, 500 forintin sisäänpääsy (alle 2e) ei haitannut ja sisältä sai myös Sommersby siideriä. :) Iso olut taisi maksaa 450 forintia eli 1,6e. Opa tarjosi myös hiton pahaa luumuviinaa. Noh, tulipa kokeiltua. Lähdimme kävelemään kohti hostellia ja löysimme lisää kebabia matkan varrelta, joka taisi maksaa jonkun 300 forintia (n. 1 euron). On se halpaa.

Lauantaina lähdimme kaupunkikierrokselle Budan puolelle katsomaan Matiaksen kirkkoa, maisemia ja linnaa. Olihan ne mahtavia. Kuvat saavat kertoa enemmän.

Matiaksen kirkko
Parlamentti
Pojat
Kalastajalinnake
Linna
Ylitimme Tonavan Chain bridgen kohdalta ja lähdimme kävelemään takas hostellille päin. Törmäsimme paikalliseen torimeininkiin, joka taisi olla joku juustotori. Alkuruoaksi nappasimme ison tikkupullan. Hostellin suosittelema ravintola löytyikin pian ja oli muuten aivan mahtavaa ruokaa. Ja hintaa taas ei juuri mitään. Ison pihviannoksen saattoi saada alle 3000 forintilla, ohan se nyt melki 10e. Viinipullo maksoi pari euroa ja ei se irish coffee ollut noin 1000 forintia. Ravintola oli sisustettu hauskasti sateenvarjoilla.

Chain Bridge
"Tikku"pulla, enemmänkin keppipulla
Nam!
Sateenvarjot katossa
Hostellille pienet väliunet, sillä illalla oli tiedossa hostellin järjestämä pubikierros. Otimme tosin pienen varaslähdön pubirundiin käymällä parissa paikassa ennakkoon. Szimpla oli todella mielenkiintoinen ja erilainen baari kuin mitä Suomessa on. Ehkä Cafe Europassa on jotain samanlaista, mutta oli tämä silti erilainen. Yleensä isommat baarit on rakennettu talojen sisäpihoille. Sisäpihoilla on puita ja muuta kasvillisuutta ja kaikki on valaistu todella hienosti. Sisustus tässä baarissa oli yllättävä. Vanhoja tavaroita paljon, katosta roikkui vähän mitä sattuu ja meidän pöytä oli rakennettu muunmuassa vanhan Trabantin sisälle. Baarissa oli myös oma elokuvateatteri. Mahtava paikka.

Seuraavaksi kävimme vierailemassa jokaisen suomalaisen vakiokohteessa, pub Vittulassa. Ja olihan sekin ihan kokemuksen arvoinen. Aika savuinen pieni luola. Olut taisi ollu jotain reilun 200 forintin luokkaa ja ei se valkkarilasikaan maksanut sen enempää.

Virallinen pubikierros alkoi yhdesta aika uudesta baarista, jonka nimeä nyt ei voi muistaa. Tämä oli myös rakennettu sisäpihalle ja pihan keskellä kasvoi iso puu. Olut oli täällä vähän kalliimpaa, ehkä 500 forintia. :P Toinen paikka oli myös samankaltainen sisäpihabaari, jossa soi loistava musiikki, mutta paikka oli todella täynnä. Sisustuksessa oli käytetty mm. polkupyöriä, jotka oli nostettu kattoon, sekä lasipulloja, joissa oli jokaisessa yksi muovikukka ja nekin roikkuivat katossa. Loistavinta näissä baareissa on se, että niiden sisällä on yleensä myös joku ruokakoju. Jos siis nälkä yllättää, niin ei tarvitse kauaksi lähteä. Ostinkonhan ison pizzaslicen 400 forintilla. Ja toinen hauska juttu on polkupyöränarikka. Tai ei sitä kukaan valvo, eikä siitä tarvitse maksaa, mutta baarin "eteisessä" on seinällä roikkuvat pyörätelineet. Ei tarvitse kadulle jättää. :) Kuinka kätevää.

Joku baari ilmeisesti jätettiin välistä, kun päädyimme viimeiseen paikkaan, jonka nimi oli Instant. Samankaltainen sisäpihabaari, monta huonetta, eri musiikkeja, paljon ihmisiä. Sisustus taas mitä mielenkiintoisin. Sisäpihan katosta roikkui iso lauma jäniksiä ja seinällä oli pöllön pää hevosen jalkoihin liitettyä. Mielenkiintoista.

Sunnuntaina oli sateinen päivä, mutta päätimme silti lähteä katsomaan sankareiden aukiota. Olihan sekin mahtava.

Ei ehkä päässyt oikeuksiinsa sateella
Viereiseen puistoon oli rakennettu erilaisia "linnoja" eri aikakausilta. Kaikkea ne on ehtineet tekemään.
Löysimme kartan suositteleman ruokapaikan (Kiadó Kocsma), joka osoittautui loistavaksi valinnaksi. Iso kahden hengen lihamättötarjotin maksoi 5200 forintia (noin 18e). :)

Ei jäänyt nälkä!
Atron piti kiiruhtaa asemalle ja lähteä takaisin Graziin, joten jäimme vielä kolmistaan yhdeksi yöksi tutkimaan kaupunkia. Löysimme todella pienen pubin aseman läheltä, jossa se olut ei oikeasti maksanut kuin sen 200 forintia. :D Ja Henkka pääsi maistamana myös vähän Unicumia. Kävimme ajelemassa vähän ratikalla ja kävimme tsekkaamassa parlamenttitaloa hiukan lähempää. Niin ja ajalimme ratikalla nro 2, joka menee ihan Tonavan rantaa pitkin.  Pieni lepo taas hostellilla, sillä illalla oli taas tiedossa hostellin järjestämää ohjelmaa. Hostellin sisäpihan nurkassa oli pieni baari, jossa järjestettiin Jäger-train (tsekkaa youtubesta).

Szabadsag Bridge illalla
Matiaksen kirkko illalla
Parlamentti
Pihalla paikallinen setä kokkaili avotulella isossa kattilassa gulashkeittoa, jota sai 800 forintilla ison kupin. Oli hyvää! Baarin alakerrassa alkoi illemmalla vielä Open mic -ilta, mutta ennen sitä Opa halusi viedä meidät Budapestin hevimörköluolaan, Rocktoconiin. Ajat olivat ilmeisesti muuttuneet, sillä baarissa soi Bryan Adams ja pari sälliä soitti kitaralla The Beatlesia. Noh, ehkä ilta vain oli väärä. :) Open mic osoittautui aika turhaksi, joten menimme nukkumaan.

Keitto valmistuu
Maanantaina kävimme vielä kauppahallissa ja kävelimme turistikadun, mutta juuri mitään ostettavaa emme jaksaneet etsiä. Parit paprikamaustepussit ostin tulijaisiksi. Kauppahalli oli kuitenkin hieno. Pakkasimme kamamme hostellilta ja lähdimme aseman lähelle kartan suosittelemaan ruokapaikkaan, Csülök Csárdaan. Paikka oli todella paikallinen ja tilasimme myös todella paikallista ruokaa. Listan mukaan tilasin jotain sian sorkkia, sipulia ja perunaa. Ja annos olikin täynnä todella rasvasia ja suolaisia perunoita ja paistettua sipulia. Lihaa löytyi myös paljon perunan ja sipulin alta ja oli possua, mutta sorkkia en nähnyt. :) Hyvää se silti oli. Ja maksoikohan 1500 forintia.

Kauppahalli
 Junailimme takaisin Wieniin, jossa jätimme hyvästit Opalle ja jatkoimme junalla vielä takaisin Graziin. Oli kyllä varsin onnistunut reissu kaikinpuolin. Näimme paljon, Opa osasi kertoa monesta paikasta, löysimme mahtavia baareja ja loistavia ruokapaikkoja. Turistipaikkoihin emme juuri kajonneet. Suosittelen muuten lämpimästi näitä kyseisiä City Spy -karttoja. Kylpylät meiltä nyt jäi kokematta, kun Atron käsi oli kipsissä, mutta onpa syy palata joskus vielä takaisin. :) Samaten shoppailut jäi ihan totaalisesti väliin ja uskon, että varmasti olisi jotain löytynyt todella halvalla.

Kiitos kuitenkin suuresti oppaallemme ja matkaseurueelle!