torstai 6. lokakuuta 2011

Salzburg ja München

Taas se viikko vierähti. Todellisuudessa ollaan möllötetty viime sunnuntaista asti kotona tekemättä mitään, mutta jotenkin blogikirjoituksen aloittaminen on jäänyt. Mitäs tässä taas onkaan tapahtunut...

Tultiin sieltä Pulan reissulta viime viikon maanantaina. Tiistaina oli TU Grazin orientaatiota, joka käytännössä oli taas aika turha. Saatiin kuitenkin ilmaista aamiaista ja meille kerrottiin, että espanjalaisten jälkeen suomalaiset ovat seuraavaksi suurin kansallisuus TU:n vaihtareista. Hyvä Suomi! :) Tiistai-ilta meni international karaoken merkeissä sekä 2 yhden hinnalla drinksuja juoden. Oli hyvä pileet!

Keskiviikkona sitten suunniteltiin seuraavaa reissua, jonka oli määrä olla torstai - lauantai ja suuntautua kohti pohjoista, Salzburgia ja Müncheniä. Ihan alkuperäinen suunnitelma oli, että oltaisiin käyty Münchenin Oktoberfesteillä sekä Stuttgartin samankaltaisilla kaljajuhlilla, mutta hieman myöhään olimme liikenteessä, sillä kaikki majoituspaikat kummastakin kaupungista olivat täynnä. B vaihtoehto olikin sitten tämä: junalla Salzburgiin, siellä päivä, seuraavana aamuna juna Müncheniin, päivä Oktoberfesteillä, illalla takaisin junalla Salzburgiin ja seuraavana päivänä takaisin Graziin. Tämä suunnitelma osoittautui varsin mainioksi. Mukaan lähti minun ja Henkan lisäksi Johanna sekä Anniina ja Katariina. Etujoukkona päivää aikaisemmin mestoille olivat lähteneet Atro, Thomas ja Melica. Johannan ja Henkan kanssa toteutettiin meidän suunnitelma ja muut jäivät Müncheniin pidemmäksi aikaa, kun olivat saaneet majoitukset.

Maisemaa junan ikkunasta
Salzburg on mukava pienehkö (Itävallan 4. suurin) kaupunki vuorien keskellä. Tutuksi tämän kyläpahasen ovat tehneet Wolfgang Amadeus Mozart, joka on syntynyt ja viettänyt elämänsä kyseissä paikassa sekä Sound of Music -musikaali, joka on kuvattu Salzburgin maisemissa. Nämä kaksi asiaa eivät jääneet epäselväksi, sillä joka kadun kulmassa jommasta kummasta asiasta mainittiin. Kuten monessa muussa Keski-Euroopan kaupungissa kaupungin läpi virtaa joki (Salzburgissa Salzach-joki), ympärillä on joku korkeampi paikka, jossa turistinähtävyyksiä sekä tietysti vanhakaupunki. Niin ja paljon kirkkoja.

Torstaina tutustuimme erilaisiin nähtävyyksiin ja kiertelimme vanhassa kaupungissa. Vanhan kaupungin pääkatu oli täynnä matkamuistomyymälöitä, jotka taas pursusivat Mozartin kuulia ja kaikkea kivaa Sound of Music -sälää. Itselleni sieltä tarttui mukaan nalle, jolla on nahkahousut. :) Nalle sai nimen Wolfgang. Kävimme syömässä Sacher-torttua Mozartin synnyinkodin edessä. Oli aikas hyvää. :) Atro, Melica ja Thomas nähtiin paikallisessa puistossa päivemmällä ja he suosittelivat edullista pihviravintolaa ruokapaikaksi. Sinne päädyimme illemmalla syömään ja oli aikas hyvät naudanpihvit edulliseen hintaan.

Mozartkugel
Kaikki Salzburgin nähtävyydet yhdessä kuvassa: Mirabell-linna ja puisto, Hohensalzburg-linnoitus, Tuomiokirkko...
Siinähän on melkein koko von Trappin perhe
Mozartin syntymäkoti ja turistit
Perjantai-aamuna laitoin dirndl-mekon päälle ja otin Wolfgang-nallen kainaloon ja lähdimme junalla kohti Müncheniä, joka on 150km päässä Salzburgista. Junamatkaa kertyi 2 tuntia. Kohteena oli siis maailman kuuluisimmat ja isoimma olutjuhlat, Oktoberfest. Juhlaa vietetään kaksi viikkoa ja paikka sijaitsee kävelymatkan päässä päärautatieasemasta. Yllättäen moni muukin oli valinnut kulkupelikseen junan, joten juna täyttyi ääriäänmyöten lederhoseneista ja dirndl-mekoista. Asemalla ja sen läheisyydessä oli myös kojuja, jotka myivät näitä hienoja vaatekappaleita ja Johannakin sortui ostamaan oman mekkonsa. :)

Anna ja Wolfgang
Mekkokoju
 Oktoberfest on hieno tapahtuma. Tänä vuonna paikalla oli käynyt 6,9 miljoonaa ihmistä ja olutta juotiin 7,5 miljoonaa litraa eli reilu litra per naama. Eli aika paljon. Alue koostuu isoista müncheniläisten olutpanimoiden teltoista, josta voi varata etukäteen paikat tai sitten menemällä heti aamusta, niin istumaan ehkä pääsee. Oluttahan ei voi tilata muutakuin pöytään, joten oluen saamisen kannalta istumapaikka on aika ehdoton. Saavuimme alueelle noin puolen päivän aikaan ja löysimme porukallemme istumapaikat ulkoterassilta erään olutteltan ulkopuolelta. Olutta sai litran tuopeissa noin 10e hintaan. Pöytä oli tupaten täynnä ja porukka vaihtui vähän väliä. Ihmiset olivat todella ystävällisiä ja iloisia meistä suomalaisista. Teimme sen virheen, että halusimme lähteä kiertelemään aluetta ja luovuimme istumapaikoistamme. Loppupäivänä istumapaikkoja ei enää saatu. Onneksi alueella oli myös jokunen olutterassi ilman tätä istumapakkoa. Siellä sitten saikin seistä.

Olutteltan meininkiä
Oktoberfest-alue koostuu siis niistä isoista teltoista, ruokakojuista, pelikojuista, krääsäkojuista ja huvipuistolaitteista. Lapsiakin jonkun verran näkyi, mutta kyllä tämä enemmään taisi olla aikuisten huvipuisto.

Aikuisten lempihuvipuistolaite: kaljakaruselli
Illalla alue näytti todella hienosta kaikkine valoineen ja halusin ehdottomasti päästä maailmanpyörään ihailemaan maisemia.

Lähdimme takaisin kohti Salzburgin hieman ennen ilta yhtätoista. Siinä vaiheessa jalat alkoivat olla aikas poikki ja väsykin jo hieman.

Lauantai kului taass kaupungilla kävellessä ja ruokapaikkaa etsiessä. Mukavin löytö oli ehkä ruotsalainen karkkikauppa, josta löytyi myös ei-ruotsalaisia tuotteita, kuten Fazerin, Pandan ja Halvan makeisia. Geisha-levy onkin melkein jo syöty ja salmiakit odottava maistajiaan. Niin ja sieltä sai irtokarkkeja. :) Junailimme iltapäivällä takaisin Graziin.

Hieno keksintä on muuten paikallisissa junissa matkustushytit, joita VR:n junissa myös on. Näissä paikallisissa penkit saa levitettyä ihan vaakatasoon, jolloin 6 penkkia, kun levittää, saa siitä hienon siskonpedin aikaiseksi. Nukkuminen onnistuu siis myös moitteettomasti.

Junalippujen ostossa olemme taas hieman viisaampia tämän reissun jälkeen. Paikallinen tapa on ilmeisesti se, että ryhmän tekee jo 2 henkeä eli aina kannattaisi ostaa kimpassa kaikki junaliput, niin saisi halvemmalla.

Ja lisää kuvia löytyy taas galleriasta.

Kirjoittelenpa tästä viikosta erikseen.